Sunday 27 July 2014

Cavefors : Arbetsattityder...



...av en slump läste jag härförleden vissa delar av en bok jag gav ut 2006 - "gatpojkar och andra prominenser" - och fann att förordet i snabba och klara ordalag beskriver varför jag sysslar med det jag sysslat med sedan jag var i tonåren... det handlar om frihet...
 
+
 

Bok : Cavefors, Bo I. : Gatpojkar och andra Prominenser.  158 s., ill., hft. Johan Hammarströms Bokförlag, Umeå 2006. – Ingår i serien ”Svarta Fanor”, Femte Boken.
 
 
FÖRORD
 
 
Det mesta har sin egen logik. Kanske har någon svårt
upptäcka logiken i hur artiklarna ordnats i denna volym Svarta Fanor.
  
Svaret är: det logiska i artikelordningen finns i mitt huvud, i mina känslor, i min intuition om hur läsaren kan uppleva rytm i läsandet.

 
Generellt handlar det om frihet, min egen och hur jag upplever den hos och i andra människor, alltifrån gatpojken på Victoria Station till Pär Thörn i Slottsparken i Malmö, Pasolinis homosexualitet och den unge prästkandidatens trånande blick, i roddbåten utanför Neapel.

Generellt handlar det också om ofrihet, hur pliktuppfyllelse (Den Helige Josef) och socialt tvång (Kronprins Rudolf och Thomas Mann) lägger hinder i vägen för att nå fram till den anarkens frihet jag försöker ge en bild av med Ernst Jünger som exempel och som jag exemplifierar med de självbiografiska artiklarna och som jag menar kan fysiskt och visuellt omsättas i en form av performanceteater, i Teater Dekadens.

 
Konflikten mellan frihet och ofrihet kan beskrivas på tusen olika sätt. Jag väljer ofta konst och konstnärer, som Nitsch och Caravaggio (eller den nya kinesiska konsten…) eftersom konflikten mellan frihetoch ofrihet hos dem även har en religiös, eller om man så vill, en metafysisk dimension.
 
Jag menar att man inte kan skriva om sådana ämnen som berörs i dessa artiklar, om man inte samtidigt är beredd att öppna sitt eget hjärta, att bjuda på egna erfarenheter och behov.

 
 Bo I. Cavefors



Fotnot 1. : Utifrån texterna i atharva-veda filosoferar "Den Skrattande Buddha"  kring frågan om phallus form/skönhet och funktioner... till vad kan phallus funktioner användas...

Fotnot 2. : Den lilla Buddha-statyetten (30x30 mm - agat) fick jag av en god vän under de få år då hundratals blommor tilläts blomma (dvs mitten av 1950-talet) - sedan kom "Maos Lilla Röda" och den antikulturella kulturrevolutionen...


 


No comments: