Friday 5 April 2013

Leif Holmstrand : från en kommande roman - Unica och Hans










Leif Holmstrand

Unica och Hans

(från : en kommande roman)

Jag undrar vad de sa åt mig att du var. De var noga med att framföra starkaste sortens farhågor, men jag har aldrig sagt om mig själv att jag är en bra lyssnare. Det är underligt många som ändå kräver saker av mig. Men varför skydda ett monster från ett annat? Du var aldrig en krävande person, det orimliga ansvaret infann sig på andra sätt. De klandrade mig inte öppet, inte då, men hängav sig storslaget åt detta när våra liv blivit förflyktigat gods att helt lagligt omkonstruera.
...
Jag minns inte vad de sa att du var, men jag är säker på att de inte ens sett en bråkdel av dig, inte ens en bråkdel av den bråkdel jag sett av dig, vi måste gå dem till mötes och producera så många livsansikten vi kan, ett
oändligt antal kärleksfulla dödar, bilder, självporträtt.

+

Illustrationer : Författaren.





















No comments: