Tuesday 24 May 2011

Stig Claessons bok...

'
'

Till min födelsedag i november 1979 kom Sune Nordgren på idén att låta tolv av förlagets författare/konstnärer skriva varsin bok (180-sidiga svartröda kinesiska anteckningsböcker med hård pärm…) till mig, "publicerade" som original i 1 exemplar. De som tillfrågades och svarade ja, var: Lennart Aschenbrenner, Mats B., Stig Claesson, Benkt-Erik Hedin, Claes Hylinger, Harry Järv, Thomas Kjellgren, Tomas Löfström, Sune Nordgren själv, Göran Printz-Påhlson, Carl-Henning Wijkmark och Jan Östergren. Alla utom Järv levererade vad de lovat. Samtliga böcker är klart klassificerbara som artist books. Wijkmark rapporterar från bokmässan i Frankfurt am Main, Mats B. samlade autografer, Nordgren gjorde blädderboken "Bosse Boxer slår till (igen)", Hylinger skrev 12 "Tillfällighetsdikter", Aschenbrenner målade sig igenom hela boken, Printz-Påhlson skrev dikten "Odradek" i skilda varianter och illustrerade hela boken, osv.

Stig Claesson gjorde ett collage av texter, biljetter, kvitton, stadskartor, teckningar av katt, boxare och mig, medmera...

Den centrala texten i Stig Claessons bok: "Jag hoppas 80-talet blir bättre än det satans tigande 70-talet. - - - Bo, Faktum är att det är natten till den 15 oktober 1979 och tät dimma. Jag sitter på Malmgårdsvägen 2 och försöker göra denna lilla bok. Men min fantasi är inte så stor för tillfället. Men jag vet att jag är dig stort tack skyldig. Jag är också medveten om att jag för pengars skull en gång svek dig. Härom är det inte mycket att säga. - Men utan din hjälp hade det nog varit jävligt trögt. Slas."

Vad som gjorde mig speciellt glad när jag läste detta i november 1979 var att Stig Claesson undertecknade med Slas. Jag kallade honom aldrig Slas och det hade han tackat mig för åtskilliga år tidigare, när vi åt lunch tillsammans, det enda tillfället jag träffade honom öga mot öga. Den enda som "borde" få säga Slas till mig, sa han, är Per Anders Fogelström. För mig är än idag Stig Claesson Stig Claesson.



'
'
'
'

No comments: